Wywiad z Teofilem Jerzyszem Zbroją


W końcu grudnia 2012 roku Stowarzyszenie NIEPOKONANI 2012 opublikowało „zerowe” wydanie RAPTULARZA.  W tym też to wydaniu znalazła się wywiad z Teofilem Jeryszem Zbroją, który jest autorem książki „EGZEKUCJA BANKRUTA – Rozprawa o prawie do Bezprawia”, który przeprowadził Jerzy Książek – prezes stowarzyszenia.

rzędniczy aparat nikogo się nie boi, bo ma stałych mocodawców, skupionych w organach państwowych, którzy go nieprzerwanie chronią poprzez swój wpływ na władzę sądowniczą. Dlatego dotąd w konfrontacji urzędniczego interesu państwa z interesem podatnika, z reguły wygrywa interes państwowych funkcjonariuszy. Z autorem książki “EGZEKUCJA BANKRUTA – Rozprawa o Prawie do Bezprawia”, Teofilem Jeryszem Zbroją rozmawia Jerzy Książek

(Jerzy Książek) Zwróciłem się do Pana dwukrotnie z prośbą odbycia rozmowy o książce „EGZEKUCJA BANKRUTA – Rozprawa o Prawie do Bezprawia” jako do jej autora. Na pierwszą propozycję takiej rozmowy nie wyraził Pan zgody tłumacząc, że nie ma Pan wystarczającego tytułu do autoryzowania zebranych w tej książce poglądów i stanowisk.

(Teofil Jerysz Zbroja) Bo tak istotnie jest. Ta książka jest tematycznie wielowątkowa, nad którą pracowały trzy osoby. Nie mogę więc uważać się za jej wyłącznego autora, gdy przyjdzie komentować i oceniać nie swoje szczegóły w jej zawartości treściowej.

Ludzie którzy przeczytali tą książkę pozostają na ogół pod jej dużym wpływem. Niektórzy proszą mnie abym im ułatwił dotarcie do jej autora, wymieniając przy tym Pana nazwisko, bo jest ono wymienione na okładce książki w sposób bardziej eksponowany.

Chyba stało się tak dlatego, że byłem inicjatorem jej napisania. Mogę niejako z pierwszej ręki udzielić szczegółowej wiedzy jak ta książka powstawała. Między innymi skąd się wziął pomysł aby ją napisać, jak powstawały poszczególne wątki tematyczne, w jaki sposób starano się połączyć te wątki we w miarę możliwości zwartą strukturę po to, aby zapewnić w znacznej mierze logiczną spójność tych wątków dla zachowania w nich przejrzystej, pisarskiej narracji. Trudności jakie pojawiły się na poszczególnych etapach tego pisania, mogą być ciekawe.

Byłoby zapewne ciekawe poznać historię powstania tej książki i na pewno do tego dojdzie. Muszę jednak zwrócić uwagę na pewną istotną w naszej rozmowie wątpliwość. Ludzie chcą Pana poznać i z Panem  rozmawiać, nie po to aby się spierać, tylko aby przekazać Panu, że tak samo właśnie myślą jak przeczytali w książce. Oni się z Panem zgadzają i po prostu dlatego chcą Pana poznać aby o tym powiedzieć.

To co usłyszałem pochlebia mi. Gdyby jednak do takiego spotkania doszło to elementarna uczciwość skłoniła by mnie do następującego sprostowania – nie uważam się za autora większości bardzo słusznych i mądrych ocen oraz trafnych wniosków jakie zostały zawarte w tej książce. Ja również się z tymi ocenami i wnioskami zgadzam w całej rozciągłości, gdyż zostałem wcześniej do nich przekonany poznając poglądy ludzi absolutnie wiarygodnych i odpowiedzialnych, zapoznając się z ich dorobkiem publicystycznym wielokrotnie. Te poglądy powstawały przez wiele lat przed ukazaniem się tej książki. Moja ewentualna zasługa polega na tym, że je odszukałem w literaturze, zebrałem i opracowałem.

Po upływie paru miesięcy od pierwszej inicjatywy z naszej strony aby się z Panem spotkać, wyraził Pan zgodę na dzisiejsze ze mną spotkanie. Czy coś się zmieniło?

Nie, nic się nie zmieniło w moim uzasadnieniu dlaczego nie zamierzam udzielać wywiadów w ramach spotkań organizowanych przez wasz ruch społeczny na temat książki, której jak powiedziałem jestem inicjatorem i autorem, zaledwie paru jej rozdziałów. … …

Cały wywiad można przeczytać na http://raptularz.net/2013/03/27/rozmowa-o-prawie-do-bezprawia/

Skomentuj

